Какви са проблемите на Студентски град и защо наистина имаше нужда от протести  

Написано от Георги в

снимка : Комитата

По принцип гледам да се въздържам от коментар по супер наболелите теми на деня. Просто ми е малко странно да изляза и да се изкажа по въпрос обсъждан денонощно по телевизии, радиа, вестници, сайтове, блогове, защото моето мнение едва ли ще е най-меродавно на фона на това на всичките тези "авторитети".

И не писах по темата, докато не видях че други хора още по незапознати с действителността се изказват по темата. Прочетох че Студентски град е най-гнусното място за живеене, прочетох че самите студенти са убили колегата си с разюзданото си поведение, прочетох че държавата не им била виновна, прочетох че студентите няма срещу какво да протестират. Като цяло има по малко истина във всяка една теза, но само толкова - това са мнения изказани от хора минавали през Студентски Град някога и решили че всичко вече им е ясно. А ето как стоят нещата според мен :

Първо - хубаво е някой хора да проумеят що е то Студентски град. Студентски град е квартал на София в който се помещават блокове на някой от най-големите университети в града. В тези блокове срещу много по-ниско от другите квартали заплащане, студентите от провинцията получават около 5-10 кв.м ( да толкова е! ) на човек, където да живеят. Понеже държавата ни е прекрасна, то за по-голямата част от семействата на студентите е непосилно или поне доста трудно да отделят по 200-300 лева месечно само за квартирата, следователно пред може би 60-70% от студентите живеенето на общежитие е единствена алтернатива. Изводът е че повечето от хората живеещи в Студентски град са там не по собствено желание, ами защото така им се налага.

Второ - хубаво е някой хора да разберат, че младите хора обичат да се веселят. Не знам дали е защото тяхната младост е била твърде отдавна или поради някакви други причини, но коментиращите явно не проумяват, че на един човек на 18-25 години кръвта му кипи и същият този има нужда да се повесели някъде. Слушам че студентите нон-стоп купонясвали - замислете се обаче че в студентското градче живеят адски много младежи и това че заведенията са пълни не означава че целият Студентски Град е по заведенията, а че 10-15% от населението му е по заведенията. Истината е че обикновеният студент не излиза по-често от 1 максимум 2 пъти седмично по заведенията, освен това обикновеният студент не прави по-често от веднъж на 1-2 месеца купон в стаята си. Обикновения студент има желание в края ( понякога и по средата, нали се разбрахме за кипящата кръв ) на седмицата да изпие няколко водки и да се повесели и няма нито желанието, нито нуждата се сбие с някого. Обикновения студент жител на студентски град, не е с нищо по-различен от всеки друг млад човек.

Ето тук идва най-голямата неизвестна за по-голяма част от хората мислещи си че разбират ситуацията в Студентски град - освен гореописаните "нормални" студенти има и една група студенти която по моя преценка е около 10-15%, която изобщо не идва да в София заради висшето образование, а по-скоро за да отърве казармата(това беше доскоро), да смени обстановката или просто за да не си е вкъщи. Понеже тези същите нямат каквито и да било други задължения правят всяка вечер купон в стаята си, пречат на другите да спят или примерно да учат ( поне в блока в който живеех аз, противно на мненията, освен всичко останало се и учеше ) чупят блока, хвърлят бутилки през прозореца, викат като аборигени и т.н. и т.н.. Никой от обитателите на блока, не може да направи нищо, защото гореупоменатите са и агресивни, а пък от университета са оставили един 50-60-70-80 годишен чичка, който да се грижи за реда в блока. Същите тези хора ходят по дискотеките напиват се като свини и гледат на кръв всеки дето си носи косата наляво, а не надясно. Да не говорим, че по заведенията има и всевъзможни пришълци дочули за това колко са лесни студентките и придошли на лов - ако не им върже и те стават агресивни. На така наречените от мен "обикновени" студенти не им остава нищо друго освен да си мълчат, като им правят купон на главата и да внимават ааадски много накъде си носят косата в дискотеките, за да не се събудят в някоя канавка ( или изобщо да не се събудят, като един техен колега ).

Какво е решението? Решението вече го има налице - отидете в някоя дискотека в Студентски Град и се опитайте да се сбиете. Няма да стане нали - ще дойдат една скромна групичка от 20 човека охрана и ще ви наплескат. Собствениците на дискотеките са се сетили, че много млади хора на едно място + онези въпросните търсещи си с когото да се сбият + незадоволените пришълци, е равно на неизбежни проблеми. И не допускат такива в тяхното заведение. Какъв е проблема в Студентски град да патрулират едни 20 полицая ( колкото охраната на една единствена дискотека ) ? Не излиза ли така, че дискотеките могат да се грижат за реда в рамките на заведението, а държавата не може да опази 5-те невралгични улички около заведенията? Отделно някой в университетите да се сети да сложи хора, които да се грижат за въдворяването на някакъв, що годе нормален ред в самите блокове - не казвам че не трябва да има купони и че трябва студентите да се вкарват и изкарват под строй, а да има някой който да узаптява, онези който правят ежедневно купони, пречат на всички, а за капак оставят блока като след заметресение. Що пък общината не се прекара и сложи някоя и друга светеща лампа в квартала, та да не се налага да си светиш с телефона, ако случайно си решил да се придвижиш по тъмно из квъртала, или пък което е толкова смешно, та чак ми се плаче, да разчиташ на осветлението от неоновите светлини на заведенията. Може пък и да се помисли нещо за това, че в студ. град се строи повече от на морето и вече няма и един квадратен метър зеленинка в квартала. Може някой да се замисли, че студентите джопат до колена в кал, защото някой е решил, че ще си строи сградата точно на пътя, а за студента прибиращ се от лекции например, остават калните пътечки. Може някой да се замисли.....

Ако сте ми следили мисълта сега вече знаете, че в самия студентски град има проблеми и че "обикновените" студенти не могат да направят нищо по въпроса. И след като не могат и да отидат на друго място, те стоят като заложници на онези 10-15% хора, които просто не са си на мястото и на неуреденият си квартал. И след като проблемите са прекалено много и касаят прекалено много държавни институции, извода би следвало да е че държавата като цяло не се интересува от студентите. А когато няма къде да отидеш, имаш проблеми и тези които трябва да ги разрешат хич не ги е еня за тебе - тогава трябва просто да покажеш че съществуваш, тогава просто трябва да излезеш на протест!

Този е пост е написан на 20.12.2008 и е в категория . Ако ви е харесал, моля натиснете на бутончето на Svejo или още по-добре - коментирайте.

14 коментара

Анонимен  

Чудесно, най-доброто мнение което четох ,чух и обсъждах до сега!Моите поздравления,аз също все още живея тук, и не съм съгласна с анатемосването на Студентски град!!!!

20 декември 2008 16:53
Анонимен  

Interesno mnenie, samo edno ne mi e qsno. Zashto kato stava duma za problemi i studenti se govori vinagi i samo za studenski grad v Sofia? Zashto v drugite golemi gradove niama takiva problemi sys studentite? Shte mi e intresno da chuia vasheto mnenie po vyprosa

20 декември 2008 18:51

До 1-вия анонимен : точно това беше идеята ми, докато писах поста - да представя мнение от човек живял(допреди 4 месеца) в Студентски град в София и наистина запознат с проблематиката, а не на някой който коментира на базата на общоприетите схващания

До 2-рия анонимен : първо пиши на кирилица - така е прието. Второ сега се говори много за Студентското градче в София, защото от там тръгна цялата работа. Наистина студентски град няма само в София, но като най-голям такъв точно този се е превърнал в нарицателно. За съжаление нямам наблюдение върху студентските градчета в другите ни големи градове, но смея да твърдя че ситуацията е подобна навсякъде - на никой не му пука за студентите в общежитията. За това говори и факта че на вчерашния протест имаше студенти от Пловдив, който се оплакаха че и при тях ситуацията е подобна.

20 декември 2008 19:20

Аз също до миналата учебна година живеех в студентски град. Авторът е прав за кажи-речи всичко, което казва - наистина трезвен и обективен поглед на ситуацията.

Не съм съгласен единствено с мнението, че студентите нямат какво да направят. Това е типичен синдром на български мъченизъм. Това философско течение се характеризира с абсолютното съвършенство на изповядващия му, както и с демонизирането на всичкия останал външен свят, одушевен или неодушевен. Няма как купоните на другите да са разюздани необуздани оргии, а точно "моите" купони да са вечеринки, на които се слуша модерна музика. Купоните на другите са прекалени, както и "моите" купони са прекалени, това е цялата идея на студентски град. И ако има 15%, които са говеда през цялото време, то останалите 85% са говеда само през 2/7 от времето (петък и събота, примерно). Ама пак са говеда.

Студентски град е чифт тренировъчни колела. Вместо, идвайки от друг град, да влезеш направо в огромната София, отиваш там. Там е малко, хората пак са непознати, но поне са на твоята възраст, по-лесно се аклиматизираш и някои неща са по-евтини.
Когато вече спреш да бъдеш гимназист и осъзнаеш, че нещата, които искаш, сам трябва да ги постигнеш - време е да си тръгваш.

Лъжа е, че няма работа в София, само за некадърните няма. Също така не е вярно, че студентите нямат възможност да си плащат наема. Ама по 40 лева на вечер за водка има, нали? Просто една стабилна част, и това не са само 15-те процента глупаци, са свикнали мама и татко да им дават.
Когато спреш да ходиш на абсолютно всяка лекция, когато почнеш да разправш, че знаеш повече от преподавателите си, когато започнеш да се правиш на гъзар с новите дрешки - време е да си тръгваш.
Даже и да имаш перфектни оценки, ако не си се хванал да практикуваш това, което учиш - ти си мързелив, а оценките ти се обезценяват. Не стой в студград повече, отколкото е нужно.

Студентски град е чифт помощни колела. Няма нищо по-тъжно от четвъртокурсник или магистър, който не може да изкара 300 лева за наем и стои на общежитие. И точно тези са агресивните. Защото са комплексирани и имат какво да доказват на света. Решението е просто - общежития само за първи и втори курс. След това или по 8 лева на вечер(на хотелски начала), или - другаде. Хайде да видим тогава дали ще идват ония 15%, дето не са тук, за да учат?

21 декември 2008 00:15

@Михаил Минков : Благодаря ти за уместният коментар. Абсолютно съм съгласен с мнението, че 15-те процента дърпат назад всички останали - наистина българинът има навика прокай прасетата и той свиня да става, дори мислех да го вмъкна някъде в публикацията, ама не му намерих точното място. Истината е че дори и нормалните студенти понякога буйстват и правят простотии, проблемът е че в Студентски град е оставен на самотек и няма кой да ги озапти!

Не съм съгласен обаче с мнението че самите студенти имат какво да направят - и да спрат да правят купони, онези другите си остават, да отидат да се бият с тях за да ги вкарат в правия път, не е нито цивилизовано, нито пък е законно нали все пак (се водим че) живеем в правова република? А какво можеш да направиш срещу някой туч пиян в дискотеката, решил да те причака и да те фрасне с нещо тежко по главата, при положение че знае че има хиляди тъмни и невиждани никога от полицай местенца? Аз си мисля, че единственото което можеш да направиш е да се молиш да залитне и да не те уцели......

А сега за мнението ти за това че след 3-4 курс мястото на един студент не е в студентски град. Изпитал съм го на собствен гръб - 3 и особено 4-ти курс, студентски град изобщо не беше мястото на което ми се живееше. Повярвай ми обаче, работа наистина има, но работодателите, понеже много обичат студентите, им подхвърлят някакви стотинки, а в замяна дават гъвкаво работно време - видите ли ...... едва ли не искат студента да им плаща за това че са ги взели на работа и им дават възможност да отскочат до университета. Студентски град както си казал е помощни колела и е хубаво студента да си ги използва до тогава докогато има право, т.е. докато си стъпи на краката. Само че благодарение на станалите вече прочути 15% студентски град не става за хора, имащи желание да работят и да ходят в университета, че и да поучват по малко. Не мисля че проблемът на студ. град е в тези 3-то и 4-то курсници - те са си доста улегнали вече, а в първокурсниците(много от които, поне в моя университет не достигат до 2-ри курс)които видяли че никой не ги гледа, си мислят че могат да правят каквато простотия им дойде на ум. Пак повтарям елементарен контрол му трябва на студентски град, за да не става място от което да бягаш при първа възможност.

21 декември 2008 01:27
Анонимен  

Izviniavam se no niamam kirilica.
1 Mnogo ama mnogo hubava statia. Saglasen sam s vsi4ko kazano. Samo edno dopalnenie niama nishto losho s 80 god diadka za paza4 v blok. Kogato toi se obadi i police doide da ozapti niakoi prevazbuden student vs e nared.
2. Komentarite- ami psihikata ni e takava - vigte Garcia i vigte BG nie nikoga ne pravim nisto.
Михаил Минков - i az sam bil 5 godini v St Grad i pich ne si prav za sagalenie. Az ve4e ne giveia v BG to4no i tova koeto pishesh za -магистър, който не може да изкара 300 лева за наем и стои на общежитие. И точно тези са агресивните, ne e viarno.

S uvagenie Ivan

21 декември 2008 04:33

Поздравления, много точно написано! Оня ден щерката се прибра за ваканцията (от същия този Студентски град) и си приказвахме. Същите неща ми каза и тя. Каза ми и за заведенията, които в определени вечери стават "мутренски", и за чичковците, които се навъртат там с надеждата "да им се отвори парашутът", каза ми и за лекомислените си колежки, които ходят едва ли не сами на дискотека, и за доста други работи.
_________________

Четейки написаното от теб, се замислям обаче за друго: всъщност ситуацията в Студентски град не е нищо неочаквано. Тя просто повтаря ситуацията в държавата (че кое друго да повтаря...) Колко са в национален мащаб мутрите, измамниците, идиотите, психясалите кретени, откровените престъпници, лигльовците и лиглите, самозабравилите се, овластените тъпанари и т.н.? Правилно пишеш: 10-15% (че даже и по-малко). Противно на всеобщия нихилистичен хор ще кажа, че останалата част от населението на България са хора, които тихо и съвестно си гледат работата, градят живота си и се стремят да спазват и отстояват онези ценности и принципи, които смятат за важни. Кой по-успешно, кой не толкова - но се опитват. Доколкото имам преки впечатления (макар и като страничен наблюдател), същото се отнася и за населението на Студентски град.

Този, който е изгубил чувство за мярка, естествено се набива на очи много повече от другите: затова изглежда, че цялата държава е съставена от такива. И че Студентски град е символ на тъпотията, лекомислието и празноглавието на поколението в студентска възраст. Вярно, мръсната пяна се забелязва най-лесно - защото хем е лека и изплава най-отгоре, хем е гадна и привлича вниманието. А и тя самата няма нищо против да се забелязва, напротив, сама ти се навира в очите. Но това не значи, че всичко е мръсна пяна.
_________________

Замислих се съшо и за следното: аналогията си е аналогия но все пак има нещо, което прави (по-точно - БИ ТРЯБВАЛО да прави) Студентски град по-различен. И то е фактът, че преобладаващата част от обитаващите това място са всъщност бъдещето на България.

И дори ако държавата не може да се очовечи за кратко време, би следвало да се направи всичко възможно, за да бъде обстановката в Студентски град такава, каквато бихме искали България да бъде след време. За да може, след като завършат, днешните студенти да помагат и останалата част от страната да стане като Студентски град. Такъв, какъвто (ще) го помнят и какъвто те самите (ще) искат да бъде. Тоест, със своите СОБСТВЕНИ стандарти Студентски град да бъде непрекъснат генератор на промяна към по-добро.

Няма нищо по-логично и близко до ума от това. На всичкото отгоре не представлява никаква реална трудност да бъде направено.

Стига на родните ни политици и държавници да им светне под шапката ЗАЩО това е много по-важно от сума ти други глупости, с които се човърка властта и които гражданското (ужким) общество нон-стоп предъвква на дребно с киселата физиономия на квартален мърморко.

Точно тази, според мен, е валидната теза на студентските протести: искаме Студентски град, направен по утрешните, а не по днешните стандарти. Като се започне от адекватността на образователната система, мине се през градоустройствените планове и се стигне до чистотата по улиците и културата на обслужване в магазинчетата и заведенията. Един студент има пълното право да иска именно това. Всякакви други искания, колкото и да са основателни сами по себе си, се отклоняват от същността на нещата - и рискуват да останат просто част от хора на кварталните мърморковци. И естествено - да си отминат без последствие.

Някой сигурно ще каже, че много съм се размечтал - но ми се иска хората да отиват до Студентски град, за да видят как ще изглежда страната ни след време, а не за да свалят задръжките си в "българския Лас Вегас"... И си мисля, че това е напълно постижимо.

21 декември 2008 08:49

Георги, съвет - пиши по наболелите проблеми. Нищо, че всички пишат, колкото и авторитетни да са - това никога не намалява нуждата от още мнения по въпросите, интересуващи хората. А за конкретния случай - една статия на човек живеещ в Студентски град е много по-ценна от репортажа по телевизията, направен от някоя репортерка, която за първи път влиза вътре, оглежда се неориентирано, маха неопределено с ръка и говори несвързано. :Р Не визирам никого конкретно, просто телевизиите ни превлива тот подобни материали по какви ли не теми. :)

21 декември 2008 16:02

@Зелен Бетон (егати и ника имаш :) ) : точно това е което се опитвам да кажа - Студентски град не е по-различен от който да било друг квартал на София, или ако щете от всеки друг град в България. Там проблемите са същите или да речеме малко повече, просто защото това са млади хора, понякога им се лудее, правят необмислени постъпки, все пак млади са и грешат. Разликата обаче е че ако в останалата част на страната цари беззаконие, то малко хора се възползват, докато "дечурлигата" на по 18-19-20 години, като усетят че никой нищо няма намерение да им каже и си правят буквално каквото искат.

По втората ти забележка - абсолютно съм съгласен, че държава която не се грижи за студентите си я очаква много тежко бъдеще :(. Споменал си това че студентите заслужават качествено образование... тук бих се върнал на коментара на Михаил Минков - тъпото е че в в момента в България трябва да започнеш работа докато си 2-3-ти курс, за да трупаш опит, просто защото ако излезеш на пазара на труда само с това което си научил в университета си една кръгла нула.... а по белите страни не е точно така.....

@Селин - благодаря ти за съвета, но все пак и занапред ще бъда пестелив в коментарите си по наболелите въпроси - просто не искам и аз да стана като онези журналисти, който гледат новините и правят репортаж 5 страници по видяното .......

21 декември 2008 21:32
Анонимен  

До втория анонимен:
Питаш защо не се говори за другите студенти? В кой град точно има обособен Студентски град, а не 5-6 блокове-общежития? В повечето други градове студентите живеят на квартира из целия град, защото университетът не разполага с достатъчно стаи в тези общежития. А тук е цял квартал - от различни университети, от различни градове, дори от различни държави.

Мария

23 декември 2008 11:05

Студентски град не е обикновен квартал в София, както и университетските земи не са такива. Територията на студентските градчета, самите университети, спортни бази, почивни бази и др., спадащи към изтърканата дума "кампус" специално в БГ са били публична държавна собственост. Все още не е ясно за обществото как, кога и на база на каква нормативна база публичната държавна собственост, която е била отчуждена, обезщетена е станала общинска и частна. Всичко е доста мъгливо и неясно и е вършено по времето на Костов и Софиянски. Оттогава датират и различни политически интереси и трансформации на земи в Студентски град.
Всичко обаче е незаконно, ако МС и Областния управител не са деактували територията - държавна собственост. Имаме запитване до МС по този въпрос - няма отговор.
Много от заведенията са абсолутно незаконни и по схемата на Амнезия - павилиончета, разрастнали се като ракови образувания, плащащи символични наеми. Останалите са паразитиращи заведения, кръчми и таверни в самите студентски блокове, отдадени в неясни конкурси от студентски лидерчета и некадърни алчни шефчета на общежития. Беззаконието е стигнало до там, че даже цели блокове ад се приватизират от студентските - примери - варна и София (бл. 8).
Авторът на статията греши жестоко за това, че наемите са по-ниски в общежитията. Елементарни математически познания могат да изчислят, че например в тройна стая от 21кв./м. се плащат 3х30лв. (наем) + 3х35лв. (държавна субсидия) + 3х25лв. (средно, надлимитни консумативи) = 270лв. или 13лв./кв.м. (цена раван на такава в елитен столичен квартал за обзаведена площ). В семейните общежития, в които външните кръчми, копирни центрове и перални са включени към студентския наем (общия електромер), надлимитните консумативи на човек са от 30 до 60лв. - а общата цена става значително над пазарната. Да не говорим, че 21кв. м не чиста жилищна площ и реалнат ае далеч под нормативната от 17кв. м, равна и под норматива за затворници, по-малка от тази за приютени бездомни кучета. В наема влиза и такса за подръжката на охранителен режим - няма такъв, чистене и пране - няма такова, пълна смяна на мебели и ремонт на две години - няма такива и т.н.
Относно насилието в Студентски град:
- почти винаги се дължи на външни за градчето хора и собено в почивните дни, в които студентите са малцинство;
- напоследък се наблюдава борба между строителни работници, мутри и студенти, като последните винаги са губещи... включително и живота си;
- в самите общежития цари тотален хаос - всеки влиза излиза, купонясва, краде, пребива когато си иска - няма контрол, множество нелегални, фиктивни, уредени, настанени по втория начин хора. Семейните общежития вече са семейни за нестуденти, роднини на академичната общност, строителни работници, бармани, шофьори на таксита и т.н.
СТУДЕНТА ИСКА ДА УЧИ И ДА ПОЧИВА!
И не говоря за псевдо-студентите хулигани, алкохолици, те окапват още първи курс, но тези псевдо-студенти твовят живота на съквартиранти, съседи и целия блок, в който живеят.

04 януари 2009 18:26

Само чрез единство и целенасоченост могат да се променят нещата! Не чрез популизъм и самоцелност!

09 юли 2009 16:27

Егати графоманската дискусия! :)

31 август 2009 20:04

@ Bla:

Имаш нещо да добавиш ли?

Или нямаш?

31 август 2009 23:53

Публикуване на коментар